16. mars 2014

Fotogafering og årsmøte

Tirsdag 11. mars var det duket for årsmøte i Staudeklubben Vestfold. Ca. 20 frammøtte, koste seg med kaffe, smørbrød og kake.
Nytt styre kom på plass og Knut Erik Skrei fra Tønsberg fotoklubb var kommet for å lære oss litt om makrofotografering/nærbilder og hva som skal til for å få gode nærbilder, både i hagen og ellers.

Endelig resultat av årsmøtet og det nye styret, kommer vi tilbake til når styret har fordelt oppgavene og alt er på plass. Så jeg nøyer meg i dag med å fortelle litt om fotografering og bildebehandling.

 
Mange av oss tar mye bilder av planter og dyr i hagene våre. Av og til får vi et blinkskudd, men veldig ofte blir bildene halvgode. I dagens digitale verden, har vi allikevel et hav av muligheter til å ta mange bilder og til å redigere halvgode bilder til å bli blinkskudd. Det viktigste er at bildet i utgangspunktet er skarpt.
Knut Erik viste oss en del bilder han hadde tatt og gav oss en del tips om programmvare for redigering av bilder. Det er ikke så veldig mye som skal til for å få flotte, detaljerte nærbilder av blomster, natur og insekter. Mulighetene er selvsagt større, for de som har speilreflekskamera, men selv med et enkelt, lite kompaktkamera, er det mulig å få skarpe og detaljerte bilder, selv av små insekter. Selv har jeg en Canon Ixus 240 HS, som har en nærgrense på 3 cm. Bildet til venstre er tatt med et tilsvarende lite "lommekamera", beskåret og justert fargene på.

Ekstra lys i form av blits, eller rett og slett en liten lommelykt, kan være gode hjelpemidler ved fotografering, selv på høylys dag. Ofte får vi ødeleggende skygger på bildene våre, når vi tar bilder i dagslys. En liten lommelykt, som belyser motivet, kan motvirke slike skygger og gjøre bildene vesentlig bedre.
Stativ til kameraet er også  veldig nyttig ved makrofotografering. Det er vanskelig å holde kameraet helt i ro og små bevegelser skaper fort uklare bilder.

Bildene under er samme bilde, før og etter cropping/beskjæring. Ganske imponerende hvor detaljert det faktisk er, selv når bildet blir beskåret ganske kraftig. Jeg bruker et program som heter ACDSee photo manager. Dette programmet koster noen kroner, men jeg synes det har vært verd investeringen og bruker det mye, uten at jeg hittil har satt meg veldig inn i hvilke muligheter som ligger i det. Jeg bruker det fortrinnsvis til organisering, beskjæring og litt justering av eksponering, når lys og farger i bildet ikke er blitt bra. 


  
Et gratisprogram, for å redigere bilder, som kan lastes ned fra nett, er programmet Raw Theraphee . Ved hjelp av dette kan man redigere og forbedre bildene sine. Jeg har bare såvidt testet programmet og skal ikke påstå at jeg kan det, eller forstår alt jeg gjør, men noen famlende forsøk, viser at det slett ikke er umulig å lære seg, med litt trening. De 3 bildene under har jeg lekt litt med. Til venstre det orginale bildet. For å få til de to neste bildene, har jeg bare dratt litt i noen spaker, for å forandre fargene i bildet. Dette forklarer jo hvordan mange katalogfirmaer, som selger planter, gjerne har ekstra fargerike og flotte bilder i sine kataloger. Nå er det neppe noe mål, for noen av oss, å endre bildene våre til å vise noe annet enn de faktisk er, men jeg har overdrevet litt i eksemplene, bare for å vise tydelig hva som er mulig, med enkle justeringer.



Knut Erik vil i vår/sommer komme og lære oss mer om hvordan vi kan ta gode bilder og hvordan vi kan redigere dem til å bli enda bedre. Tid og sted er ennå ikke bestemt, men det vil komme informasjon om påmelding m.m. når dette er på plass.

Et tips, hvis du vil leke deg litt med bilder i redigeringsprogram, er å lagre noen bilder, i en egen mappe, på datamaskinen, slik at du er 100% sikker på at du ikke ender opp med å ødelegge de opprinnelige bildene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar