28. mai 2010

Paeonia iranica

Sjarmør i pels
Anne-Marie

Vårens undere er mange.  Denne skjønnheten i pels er en Paeonia iranica (eller Pers peon - oppkalt etter botanikeren Per Wendelbo). Den er funnet i Georgia, i østre Transkaukasia og i Lagodechidalen i Kachetia hvor den vokser i stenet skråninger i lysninger mellom eik- og bøkeskoger. Min plante er 25-30 cm høy og kompakt av vekst. Bladene er blåduggete, uten det rødaktige skjæret som karakteriserer den "vanlige" svovelpeonen. Blomstene er ca 6 cm i diameter. Den står i full sol, godt drenert - jorden er blandet med kalkgrus. Jeg har vært forsiktig med gjødsling. Jeg tok opp og delte planten i fjor vår fordi den stod for trangt. Den største delen ble satt tilbake på samme stedet og fikk god plass. Den ser svært så "trivelig" ut og har fire blomster i år. Jeg fikk flere småplanter som ble delt ut til hagevenner, og noen som jeg vil plante ut på forskjellige steder for å vinne erfaring om hvor den trives best.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar